Jens Boktips

2020-02-10
01:57:00

"Der kuntsnmakher fun Lublin" (Trollkarlen från Lublin) - Isaac Bashevis Singer

 
Här kommer en bok som är speciell för mig därför att jag känner igen mig i den. Den handlar om Jasja, en trollkarl från Lublin. Han är en levnadskonstnär och magiker, som förför kvinnor lika enkelt som han blandar kortlekar och gömmer äss i ärmen. Oavsett vart han går så följer ett mystikens töcken och han kan tjusa, lura och tala omkull alla kvinnor och män han möter. Och han njuter rent ut sagt av det, men det finns givetvis en vändpunkt i handlingen. Vi får följa Jasja till en början då han befinner sig i Lublin tillsammans med sin fru. De träffas inte så ofta då han reser runt som akrobat, trollkarl och magiker. Därmed har deras samvaro en viss nyhetens behag, och de älskar och pratar tillsammans som gifta, men som sagt med ett nyhetens behag. Snart reser han vidare till Warzawa, och i hans tankar finns Emilia, en kvinna som han nyss förälskat sig i och som han planerar att resa till Amerika tillsammans med. Men detta är inte den enda kvinna han förför och gängar med, både sin sidekick, akrobaten Magda, och flera andra kvinnor delar bädd med Jasja, och kvinnan Emilia blir toppen av ett berg av förlustelser som ständigt bär prägling av finess, utan cynism eller ont uppsåt. Jasjas värld kommer dock att skakas rejält av en handling han bestämmer sig för att göra, för att kunna uppfylla den dröm som när honom, nämligen den om Emilia och Amerika. Det tycks otroligt att företaget skulle kunna ros i hamn, men ändå smakar inget lika väl som just denna dröm, trots att han i och med en resa skulle lämna både sin fru och många älskare bakom sig. Värt att nämna om handlingen är även att många människor är beroende av Jasja för sitt uppehälle. Hans agent, hans assistent och hennes mor osv. Det är mycket som hänger på Jasjas löfte om att han inom kort skall kunna uppträda och genomföra en saltomortal på slak lina. Men han har ännu inte börjat öva in konststycket. Han vet dock att det är möjligt. För allt är ju möjligt för denna karaktär, som lever alltid på gränsen av sina tillgångar, och som handlar på ett sätt som förutsätter en kontinuerlig briljans och lycka (tur). Jag skall inte gå in mer i detalj på handlingen, ni får läsa boken själva istället!


Nytt från mig är att jag har flyttat till Göteborg, och har tillbringat några dagar med att flytta, packa upp och göra iordning. Imorgon bär jag av till Coop eller Willys på den första handlarturen, och jag skall även uträtta några ärenden på Clas Ohlsons. En ny tillvaro har gäckat mig länge med sina lockelser om äventyr. Nu när jag sitter i min lägenhet denna stormiga natt så tänker jag på hur liten världsuppfattning jag har haft och hur centrerat mitt liv har varit kring endast några få kritiska moment under en lång tid. Jag har endast pluggat, handlat på ICA och pratat i telefonen hela tiden. Lyssnat på skivor och läst. Men nu när jag bor närmare familjen hoppas jag att jag skall kunna få en bättre grundad tillvaro, sundare, och att jag skall kunna njuta av den cosmopolitiska känslan jag får av att leva i en storstad. Min Far dog ju för ett tag sedan, och även om tankar kring hans bortgång och liv hela tiden plågar mig, eller stundom glädjer mig med fina minnen och tankar om honom, så sjunker det in långsamt att han är borta. Det är något jag möter på ett nytt sätt nu iochmed en ny tillvaro, och en bostad närmare familjen. Det och mycket annat har präglat min tillvaro, men jag har inte lyckats hålla fokus på det fina med livet eller livets möjligheter under några långa stunder. Det kan ha märkts tydligt på mina recensionsvideos, och kanske även i skrift att jag ej kan fånga ögonblicket som jag kanske hade önskat eller borde. Jag vill säga att jag är medveten om min inskränkthet och mina brister (tror jag), och jag hoppas för all del att ingen har sett mina videos och nu våndas därför att de hade föredragit att endast kunna läsa mina texter istället. Är medveten om att jag skriver bättre än jag talar, men jag kan meddela att jag i alla fall för tillfället är starkt fäst vid idéen att göra videos även i fortsättningen, och att höja nivån och kvaliteten på det materialet. Jag kommer att få fortsätta fundera på hur parallellt med att jag producerar text och videos förhoppningsvis under en lång tid framöver. Inget rum för tjat. Jag kanske glömmer hemligheten igen nästa gång jag gör en video. Som så många gånger förr. Även jag har tjusat några kvinnor, och även jag har fallit av en slak lina. Men allt det kan ni ta reda på genom att läsa mina recensioner. Under dem alla finns en jag.


Jag vill ge den här boken 4.5/5 på en skala av bra böcker, och 5/5 för igenkänning, författarens människokännedom och kritiska ansats, en kritik av människan. Läs även andra verk av Singer, då han skrivit mycket briljant litteratur, bland annat om stenåldersmänniskor och judarna i Polen under 1930-talet. Väl. 

/Jens

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: