Jens Boktips

2019-07-31
21:45:53

"Pocahontas" - Susan Donnell

 
Tiden trummar på, på trummans skinn, i takt vi vandra och förgås. Trumpeten från Tandådalen tjuter trumpet i Trelleborg. Dumbom, bommade gonggong med ett brak. Det var en dum-bom.


Jaha ja, det var detta tillfälles recension som det skulle handla om, en av de nämnda ”intressanta böcker” som jag har gjort reklam för i tidigare inlägg. Det är frågan om min uppfattning om att denna boken skulle vara särskilt intressant verkligen var rätt eller inte. Boken heter som ni kan se ”Pocahontas” och handlar om indianprinsessan som träffade engelsmannen John Smith i början av 1600-talet i Amerika. Det var otroligt länge sedan jag såg Disney-filmen Pocahontas och det hade väll egentligen inte slagit mig att den berättelsen skulle vara baserad på en verklig historisk händelse. Så när jag såg boken blev jag intresserad därför att det var en alternativ berättelse om Pocahontas, som förhoppningsvis inte skulle vara lika klandervärd som jag fått höra Pocahontas-filmen är, i perspektivet av ”native americans” i Amerika. Mitt intresse fångades av bilden på omslaget, som givetvis inte kan vara av den riktiga Pocahontas, som levde på 1600-talet, men det är möjligt att det är en stamfrände eller ättling, även om jag inte vet det säkert. Vidare stod att läsa på baksidan av omslaget att författaren till boken är släkting med den riktiga Pocahontas i ”rakt nedstigande led” (som ni märker är min förmåga att beskriva släktband starkt kopplat till Fantomen och Sagan om Ringen). Det är ju fakta som kan väcka den mest härdade historieläsare till intresse. Jag tänkte nog att det skulle vara en något mer faktabaserad historia än vad det verkligen är, kanske till och med en faktabok kunde jag tänkt mig att läsa. Men boken ”Pocahontas” är i stort sett en ren romanberättelse, med romantiska inslag. Det känns lite eggande, men också väldigt töntigt att läsa ibland om Pocahontas, denna främmande varelse från Amerika som bedriver älskog med nybyggare. Eller de håriga illaluktande nybyggarmännen som visar sig ha ömmare sidor efter viss efterforskning. I bokens förord nämner Susan Donnell hur hon kom på idéen att skriva boken, och det berodde givetvis på hennes släktskap med Pocahontas, men också det att hon ursprungligen kom ifrån det område i USA där Pocahontas levde och dit engelsmännen kom för att erövra delar av kontinenten. I förordet nämns också att det i John Smiths bok om sina upplevelser i Amerika (som jag inte har läst, men jag antar att det är ett reellt verk som det går att läsa), inte står någonting om att han skulle ha haft en romantisk affär med Pocahontas. Men Donnell väljer, berättar hon, att anta att de hade det. Spännande!

Vi följer alltså prinsesssan Pocahontas som är älsklingsdotter till den mäktigaste hövdingen/kungen i Nordamerika, eller i alla fall så långt ögat kan se. Powhatan heter hennes far, och han för krig mot engelsmännen som ankommit i omgångar till hans delar av kontinenten. Då Pocahontas är ung så kommer en grupp engelsmän som etablerar ett slags fort vid stranden i närheten av en älv, och de börjar förhandla om fred och byteshandel med Powhatan. Givetvis är engelsmännen ute efter guld och dyrbara varor som spanjorerna tidigare har hittat i Sydamerika, men i början är prioriteten snarare att överleva på den främmande plats de befinner sig på. Pocahontas blir snabbt vän med nybyggarna och blir ett slags sändebud och fredsmäklare mellan Powhatan och nybyggarna. John Smith finns ibland dem, och vid ett tillfälle räddar Pocahontas livet på honom då han är nära att offras till Powhatans folks gudar.

 

Jag hade nog ändå tyckt att det hade varit intressant att se Disneys Pocahontas-film efter att ha läst den här boken. Som historiskt dokument är boken ganska usel, det är mycket tankeverksamhet och få händelser som jag kan tro går att helt relatera till faktiska historiska förlopp. Det historiska dokumentet är väll kanske John Smiths nedtecknade historia om sina resor, och andra papper som skrivits om Pocahontas på 1600-talet. Men det finns en del att hämta! Denna bok handlar mer om känslor, och Disney-filmen skulle kunna komplettera ganska bra om man har intresset för sådan kultur. Då jag läste på wikipedia om Pocahontas så såg jag att en del information där hämtats från en P3-dokumentär om den riktiga Pocahontas liv, och det visade sig senare att min bror hade hört den dokumentären. Jag är osäker på om jag kommer att orka lyssna på dokumentären då jag har lite svårt för sådant som sommarprat, radiodokumentärer osv. (förutom i riktigt bra sällskap). Men jag tar med mig det faktum att en indianprinsessa förmedlade kontakt mellan sitt folk och engelsmännen, och att hon senare reste till England och blev hyllad, och att relationerna mellan dessa folkslag inte alltid var en total fadäs. Jag vet ju exempelvis från tidigare amerikansk litteratur om i det här fallet inbördeskriget i USA, att många indianer var med på olika sidor i det kriget av olika orsaker. Det fanns inte en enhetlig hantering av vissa frågor, och vissa indianer hade farmer eller rancher, eller jordbruk med slavar. Det var alltså 200 år senare än Pocahontas, då många dött av sjukdomar och folkslagen hade kanske också blandats i något större grad. Men det finns helt klart mycket att ta reda på om ”native americans” och deras relation till sin kontinent då och nu, och många livsöden att lära sig av. Ett exempel från Skandinavien är ju samerna, som jag precis som så många andra vet otroligt lite om. Jag har sett en dokumentär om en samisk shaman tror jag, och han uppmuntrade folk att hitta sitt andedjur, och jag tror mitt är älgen.

Allt som allt en fin läsupplevelse denna gång, då jag kanske behövde lite romantik i mitt allt andefattigare liv, och det är faktiskt spännande med indianer i andra kontexter än exempelvis westernfilmer eller typ ”den sista mohikanen”. Ett kvinnligt perspektiv från en kvinnlig författare, och dessutom baserat på en sann historia! Bra!


Jag ger den här boken 2.7/5 på en skala av bra böcker!

/Jens

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: