Jens Boktips

2019-08-03
20:33:21

"Arthur the King - A Romance" - Allan Massie

 
Denna gång har jag läst en bok som bygger på en myt, ett tema, som har följt mig genom hela livet, och detta i olika former av litteratur. Det handlar om berättelserna om Kung Arthur, ”...the once and future king...” som är en historia som har skildrats av en uppsjö av författare och konstnärer genom åren. Ni känner kanske till historien i någon tappning, eller har hört om riddarna kring det runda bordet, eller sökandet efter den heliga Graalen som var ett företag som upptog mycket plats inom myten om Kung Arthur och hans riddare. Själv har jag läst myten i serieform i och med Hal Fosters serie ”Prins Valiant”, en fantastisk serie som skildrar en av Arthurs riddare Valiant, och hans kamrater Gawain, Lancelot och Tristan, då de reser runt i världen på olika äventyr. Flera av dessa karaktärer finns även med i den bok som jag nu recenserar. En notering kring Prins Valiant är att inte relatera den tecknande serie som gick på teve för länge sedan, med den 1000 gånger bättre tecknade serien i bokformat. De är som natt och dag. Man bör heller inte tänka på anakronismer eller olika historiskt inkorrekta fakta i serien. Det blandas hej vilt mellan olika århundraden och folkslag skildras på olika bra sätt, men det är verkligen en serie värd att läsa! En annan serie om Kung Arthur är kallad ”Camelot 3000”, av Barr och Bolland. Camelot är det beryktade slott, eller den borg där Kung Arthurs hov fanns, och serien utspelar sig år 3000 då Kung Arthur och hans riddare reinkarneras, och vanliga medborgare i framtiden finner att de bär på anlag från dessa riddare. Sedan tar de sig an invaderande utomjordingar och de fruktade skurkarna Mordred och Morgan Le Fey, vilka även finns med i boken jag recenserar idag. 

En annan bok om Kung Arthur heter ”Svärdet i stenen” av T.H. White, och den läste jag för många år sedan, tillsammans med flera andra böcker som bygger på myten. Det finns böcker om Kung Arthur i hur många olika tappningar som helst, och av varierande kvalitet, men jag har nog nämnt de bästa nu. Det är för övrigt möjligt att jag kommer att recensera ännu en bok om Kung Arthur, denna gång av författaren Anthony Burgess, ett namn som ni känner igen från tidigare recensioner här på bloggen. Undertecknad har nämligen hittat en bok på engelska som heter ”Any Old Iron” av Burgess, som jag antar handlar om Kung Arthur men jag har inte undersökt saken närmare. Jag har dock väldigt lust att fortsätta så småningom på riddare-temat, och har tänkt att vid ett senare tillfälle läsa och recensera Jan Guillous böcker om Arn. Jag brukar oftast undvika att läsa långa serier av böcker då jag tycker det blir så tråkigt för bloggen, men kan tänka mig att göra ett undantag för Arn-böckerna, och så ska jag allt försöka skriva något intressant om varje bok om det nu blir så att jag läser alla. Arn-böckerna är ju annars som en guldgruva för den historieintresserade svensken, då ortsnamn och slag utspelas på platser som man själv kan besöka. Jag har lagt märke till att många av mina äldre släktingar (som ju alla är norrmän), när ett särskilt intresse för historia, och då jag var yngre pratades det många gånger om böckerna om Arn och de olika svenska orter som behandlas i böckerna.

Även ”Arthur the King” läser jag på engelska. Det är en ganska lätt engelska att förstå om dock något gammalmodig. Detta beror på att boken är skriven som en återberättelse av vad jag antar är ett påhittat dokument som skall ge den sanna berättelsen om Kung Arthur. Boken är en del av en serie där en man från kanske några århundraden tillbaka översätter olika dokument för en prins vars utbildning han står för. Flera gånger i boken får vi reda på olika alternativa förlopp i myten och det spekuleras om vilken som kan vara den riktiga och vad som är mest troligt. Stora delar av boken är dock ganska annorlunda från det jag har läst tidigare på ämnet, även om det precis som oftast sig bör innehåller en del övernaturliga element. Det passar dock mitt sinnelag i dessa dagar ganska bra, och jag är villig att tro på en myts teoretiska eller narrativa sammanhang och dess riktighet ifråga om människosläktets kamp mellan ont och gott, och livets resa, vilket är ett typiskt tema inom litteraturen om Kung Arthur och hans riddare. I boken kritiseras kristendomen, men då främst påven och katolikerna, friskt och energiskt, vilket är helt ok för mig. Dock har jag hittat en plats där jag känner att jag är öppen även för de kristna idéerna i olika sammanhang. Det är dock möjligt att det är en dödssynd att koppla samman Kung Arthur och kristendomen, då myten anses vara keltisk, och alltså fanns före kristendomen hade nåt de brittiska öarna. Letandet efter den heliga Graalen skall enligt wikipedia ha haft att göra med en kalk som kunde bringa evigt liv, istället för den kristna relik som det berättas om i de flesta skildringar. Det är givetvis lätt att koppla samman detta letande med det som förekom under korstågen då den heliga Graalen blev en symbol för den heliga staden och kampen för själva kristnandet av barbariska folkslag, senare kallade icke-, eller annat troende. De heliga korstågen får sannerligen benämnas som ett barbariskt och onödigt tilltag, hur politiskt motiverade makthavarna än var, och det finns mycket indicier som pekar mot att det kanske hade varit bättre att låta den keltiska versionen få vara den man refererar till i återberättandet av myten om Kung Arthur. Ändå är idéer som den heliga Graalen, och den enda Guden, sådant som jag anser att man kan tillåta sig att spekulera kring, och säkerligen med misslyckandet som följd, dock inga korståg.

Det går att se att det exemplar av boken som jag har inte är särskilt påkostat, eller en speciellt exklusivt bunden bok. Jag skulle gissa att den har köpts på någon flygplats i Europa, och att den sedan har hamnat ganska snabbt i den second hand-affär där jag köpte den (i Norge). Detta pågrund utav att den är på engelska, och vi vet att man ofta ser böcker av denna typen bland de som finns hos bokhandlare på flygplatser, det är i alla fall min erfarenhet. Anledningen till att den ser mindre påkostad ut är att omslaget är tryckt med en bild på framsidan, en annan kontrasterande bild på ryggen, och sedan en tredje bild, den första men spegelvänd på baksidan. Det brukar vara så att man kan öppna boken och hålla den uppochned, och man ser då en enhetlig bild över hela omslaget. Det är i detta fall inte fallet. 

Berättelsen handlar om Arthur som är page i ett slott, då det en dag dyker upp en sten med ett svärd i på allmän plats någonstans i Brittanien. På svärdet eller stenen står det att den som lyckas dra svärdet ur stenen skall bli kung över England, och detta infaller precis då den tidigare kungen över en del av England, Uther Pendragon, har dött. Alla riddare försöker dra svärdet ur stenen, men alla misslyckas. Till sist får den unga mannen Arthur chansen – och han lyckas.

Det är en relativt underhållande bok som är välskriven enligt mig. Jag älskar berättelser om riddarna kring det runda bordet, och slukar allt jag kan få i mig ifråga om myter och gamla sagor. Min uppfattning är att boken är skrivet på ett sätt som gör att alla kan gilla att läsa den, kvinnor och män, unga och gamla. Personligen hade jag älskat att läsa denna bok när jag var barn, men jag får precis lika mycket ut av det som vuxen, och det är inte någon barnslig historia på något sätt enligt mig. Även om den avviker ganska mycket från tidigare böcker jag har läst om King Arthur så tillför boken i alla fall en del positivt och bra material. Det är en speciell berättelse att ta sig an, och man måste kanske nödvändigtvis skruva historien på något nytt sätt för att det skall bli en succé. Detta har författare lyckats med. Boken är alltså en del av en serie av böcker om medeltiden och jag har inte läst några av det andra. Det är inte heller nödvändigt för att ta till sig essensen av denna historia, och jag kommer antagligen inte att läsa de övriga delarna i serien nu heller. På det stora hela har det varit en väldigt rolig läsupplevelse och jag känner mig nöjd med att ha läst boken!



Jag ger den här boken 3.4/5 på en skala av bra böcker!

/Jens

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: