Jens Boktips

2018-07-31
22:06:05

"The Blind Assassin" (Den blinde mördaren) - Margaret Atwood


Ja, vad finns det då att säga om denna bok, eller kanske egentligen bokens författare som kan vara värt för er att läsa? Det är ju en författare (Margaret Atwood) som har blivit ypperligt känd på senare dagar, i och med filmatiseringen av hennes bok ”The Handmaidens Tale”. Eller så har hon kanske varit känd ganska länge, och det är jag som bor under en kotte och inte har förstått det. Hon är trots allt, vågar jag säga, en av de mer kända författarna ifrån Kanada, och detta säger jag trots att jag inte alls har någon särskild kunskap om kanadensisk litteratur, eller vart författare kommer ifrån, varken från de engelsktalande eller franska delarna av det landet. Jag har i alla fall haft turen att hitta fram till författaren Margaret Atwood, en av de få kvinnliga författare som jag faktiskt har läst en hel del litteratur av och följt under en längre tid. Jag kan inte säga att jag har läst någon av hennes nyare böcker (den här kom ut cirka runt millenieskiftet), men flera av hennes gamla och bland de jag läst finns ”A Handmaids Tale”, som jag då tyckte var ganska bra men något uppskruvad. Atwood är ju en kvinnlig författare, men jag tycker hon skriver både för män och kvinnor i de flesta fall, även om många infallsvinklar och författarknep knyter an till sådant som kanske många kvinnor känner till eller relaterat till mer direkt än vad jag gör. Därmed inte sagt att det är mindre spännande att läsa för den sakens skull. Apropå ”A Handmaids tale” och Margaret Atwood så kan jag nämna att jag köpte en av hennes nyare böcker på bokmässan för några år sedan nu, men till min ledsamhet så upptäckte jag att boken jag hade köpt var del 2 i en serie av böcker, och jag kunde alltså inte börja läsa den förrän jag hade köpt den första boken. Och det har dessvärre aldrig blivit av. Men på samma bokmässa då för en tid sedan så köpte jag en annan intressant bok från Japan som jag tror är starkt präglad av strikta traditioner och ett samhälle som kanske var mycket svårt för många, särskilt kvinnor och där seder och bruk, traditioner hemsökte de flesta delar av människornas liv på den tiden då boken skrevs. Detta precis så som är fallet i Atwoods ”Handmaidens Tale”, fast i verklighetens historia. Det handlar om dagböckerna till författaren Murasaki Shikibu som levde i 1000-talets Japan och skrev vad som sägs vara världens första roman. Den bok jag köpte på bokmässan den där gången heter bara ”Dagbok” och är alltså utdrag ur författarens dagböcker under den tid hon levde vid hovet och är en skildring av livet som det var där. Jag är övertygad om att det kommer att bli riktigt spännande läsning, och kanske också en kul recension! Om jag klarar av att ta mig igenom dagboken så kanske jag får lust att läsa världens första roman också, det hade ju inte varit helt fel att ha på cv:et..


Nu till den här boken, kallad ”Den blinde mördaren”. Handlingen utspelar sig i någorlunda nutid till dels, men med tillbakablickar till åren före och precis efter de två världskrigen i början av 1900-talet. Vi befinner oss i Kanada. Vi följer en kvinna och hennes yngre syster som växer upp i en finare familj med ett relativt stort arv som kommer av att man har en del industrier. Bland annat har man en knappfabrik som ger många människor sin försörjning och ger bra intäkter under delar av systrarnas uppväxt. Iris yngre syster Laura är en väldigt drömmande och fantasirik flicka som trivs bra utan påverkan från de privatlärare som anställs för att sörja för systrarnas utbildning. Hon gillar att kolorera svartvita porträtt i konstiga färgkombinationer och tror starkt på Gud och andra väsen. När mamman dör vid en olyckssam förlossning så blir även detta en del av Lauras fantasier och trots att de två systrarna växer upp med pengar så har de det alltså inte helt lätt. Det är storasystern Iris som vi följer i nutid, under en period då hon alltså är ganska gammal. Vi får veta att Laura strax efter andra världskrigets slut, körde utför en brant med bil, och dog mycket ung. Vi får inte veta förrän i slutet varför hon gjorde det, då vittnen menar att det såg ut som hon gjorde det med mening. Historien berättas ur flera perspektiv och vi får reda på nya fakta under berättelsens gång. Parallellt med detta skildras ett ungt älskande pars hastiga möten på tillfälliga platser i staden, där de berättar historier för varandra och dricker whisky, och på något sätt tycks detta vara kopplat till berättelsen om Iris och Laura. Spännande!

Jag tycker tyvärr inte att detta var den bästa boken av Margaret Atwood som jag har läst. Ok tänker ni, vad innebär det då? Jo jag vill mena att det betyder att det är en bok med en något splittrad kärna som inte riktigt håller hela vägen till spänning och inlevelse, som jag kanske hade önskat. Det finns mycket innehåll i ”Den blinde mördaren”, och de parallella berättelser som sker visar på insikter om olika livsåskådningar och öden genom historien (och konstigt nog också delvis inom genren science fiction), men som sagt, det räcker inte hela vägen till att skapa en braksuccé med spännande upplösning. Samtidigt undrar jag vilken koppling Atwood känner till författaren Joyce Carol Oates. Jag nämner detta därför att jag ju har läst och recenserat en bok av Oates här på sidan (en bok kallad ”Fallen”), där vissa händelsen kring Niagara-fallen berättas. Också i ”Den blinde mördaren” dyker vattenfall upp och i handlingen människor som går på lina över vattenfall. Kanske kan Margaret Atwood sägas vara Kanadas Joyce Carol Oates, men med en något mer lekfull underton. Det är inte fy skam, och jag menar att Atwood har mycket att säga om både det ena och det andra, så hon bör inte heller undervärderas i något förhållande, inte heller till Joyce Carol Oates.


Jag ger den här boken 3/5 på en skala av bra böcker!

/Jens

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: