Jens Boktips

2015-04-21
17:21:00

"Me Before You"(Livet efter dig) - Jojo Moyes

 
Det blir ingen bok höjd till skyarna idag men jag skriver ändå här några rader om Jojo Moyes "Livet efter dig". Egentligen kan man se på omslaget precis vad för sorts bok det är, men här kommer en beskrivning:
 
Louisa är runt 26 år och har precis blivit tvungen lämna caféet där hon jobbat de senaste åren, då caféet ska stängas. Hon bor med sin familj och de är många att försörja, med väldigt få som kan bringa någon säker inkomst att tala om. Därför beger sig Louisa ut på arbetsmarknaden för att söka finna någonting nytt. Hon blir väldigt besviken. Tillslut går hon på en intervju i ett fint rikemanshus på andra sidan staden där Will bor. Han har blivit påkörd av en motorcykel och är nu förlamad i hela kroppen. Han har tidigare levt ett fartfyllt och rikt liv och är därför mycket deprimerad. Louisa anställs för att göra Wills liv lite bättre och gladare! Samtidigt kämpar Louisa för att träffa sin kille, som tränar frenetiskt inför ett vansinneslopp i Norge; "Vikingen".
 
Det är en helt ok berättad historia som läses men den är inte väldigt intressant. Ingenting är särskilt förutsägbarhet, men det sker inte heller några stora uppseendeväckande kast i början av boken. Det beskriver helt enkelt hur en mycket illa åtgången och bitter man och en glad men fattig ung kvinna försöker finna sig tillrätta med varandra. Iallafall försöker Louisa det och hon känns ganska trovärdig som karaktär, om än lite "perfekt". Att jag tolkar det på det sättet beror säkert på att jag är en så ytterst personlighetsbelastad man. Men man får erkänna att det är lite trevligt att läsa om en "care-free" kvinna som lever i nuet så länge hon kan. 
Moyes gör ett hyfsat jobb med att beskriva Wills situation, både den psykiska och fysiska, utefter den bedömning jag kan göra. Tillslut kan jag säga att detta är ett typiskt exempel på en bok som hade berört mycket mer om den hade skrivits av en svensk. Det är ofta i miljöer och uttryck som sådana här böcker ger mest läsvärde. Det går att läsa ändå.
 
Jag ger den här boken 1.9/5 på en skala av bra böcker.
 
/Jens
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: