Jens Boktips

2015-05-09
23:58:00

"Teraz na ciebe zaglada" - Jerzy Andrzejewski

 
En ny dag, en ny bok. En annan dag, en annan bok som man kunde säga. Den här gången har jag tagit ut svängarna lite åt det bibliska hållet. Men såhär på förhand så kan jag känna att det intressantare recensiongreppet om boken bör ligga med fokus på det psykologiska i "Kain och Abel" av författaren och polacken(mycket östeuropeiskt nu), Jerzy Andrzejewski. Han hade säkert kallats Jerry Andrews om han hade kommit från USA är en tanke jag har, det ihop med en känsla av uppskattning kring omslaget till boken är några av de första intrycken jag får av den här boken. Men när man minns Kain och Abel, kanske tillochmed läser på lite om dem(i Bibeln, såklart?!), så faller en viss tyngd över boken och omslaget. "Kain och Abel" är berättelsen om Adam, Chava(Eva) och deras söner Kain och Abel. Det är också berättelsen om Jordens första mord. Det behöver man inte veta innan man börjar läsa boken, en del vet säkert redan det om Adams söner, er andra känner jag att jag har gjort en stor otjänst genom att berätta detta på förhand, eftersom den här boken är bra. Jag tror förresten starkt att ett bibliskt exempel på ett mord alltid bör ses som en avrådan från att sådana saker skall ske i framtiden. Avhållsamhet rekommenderas. 
 
"Kain och Abel" ger en djupare inblick och samtidigt en ny version av vad som hände mellan de två bröderna då de hade växt upp i Människornas land tillsammans med sina föräldrar Adam och Chava. Adam och Chava har åldrats mycket, och svår torka råder. Adam talar inte och Kain och Abel beger sig ut för att jaga och finna någonting bördigt i naturen runt grottan där föräldrarna bor. De kallar varandra "den förstfödde" och "barnet" och också "kära" till varandra. Tiden går, och de återvänder till sina föräldrar. Där får de höra sina föräldrar berätta om hur de kom att växa upp som ett ensamt folk i Människornas land. Adam berättar om då han talade med Gud i Paradiset, hur Han sedan skapade Chava, och hur de levde tillsammans där, alltså som det beskrivs i Bibeln. Tills Eva, och sedan Adam åt av den förbjudna frukten och blev utkastade ur Paradiset. Chava berättar en annan historia. I själva verket blev de bannlysta från en stam av människor då de under svår torka åt av ett fruktträd, utan att först berätta för de andra om trädet. Den här boken handlar om hur de två bröderna förhåller sig till detta, men det är som jag sagt tidigare, en stark inblick i deras väg ut i livet, sprunget ur isolation och en svår situation. Läst med stora ögon.
 
Jag tycker det är väl värt att läsa den här boken. Det går rätt snabbt. Det hade varit enklare än att försöka förklara de väldigt psykologiska effekterna i berättelsen. Till en början betonas en sexualitet och dess ambivalens i sitt uttryck bland människor i allmänhet och den ursprungliga familjen i synnerhet. Författaren tar sedan ett nytt och fast grepp om bröderna utifrån detta. Det står om storslagna kärleksyttringar och handlingar av delad kärlek i boken. Författaren gör också någonting ytterst märkligt då han på ett sätt ställer det fysiska förhållandet mellan Kain och Abel i "skottlinjen". Vad är ett uttryck för kärlek och vad är begär? Det är kanske inte frågeställning som alla ställer sig många gånger, men många liknande saker som kan ske mellan syskon och familj behandlas genomgående/grundligt i boken. Det är det berättelsen om Kain och Abel handlar om i Jerzy Andrzejewskis version. Utveckling av det hela i Kain och Abels uppväxttid berättas det sedan om, grundligt och med precisa, träffande uttryck som tar hänsyn till båda versioner av historien(och allas synvinklar). Språket är som metaforer för varje kraftfullt uttryckt mening i ett familjeförhållande. Det hela är faktiskt så inbjudande att jag tillslut får påminna mig själv om att, bara för att jag känner igen mig ibland(varför gör jag det?), eller tycker mig förstå någonting utifrån boken, så behöver det inte vara som det står i boken för någon annan. Och om den faktiska psykologiska och religiösa utvecklingen i en familj skulle ske som har beskrivits i "Kain och Abel" så skulle det iallafall finnas tid till mycket liv mellan varje kritiskt ögonblick. Tror jag i min ungdomliga enfald iallafall. Ett brödraskap behöver väl tillexempel inte sluta med ett mord?
 
Jag ger den här boken 3/5 på en skala av bra böcker.
 
/Jens 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: