Jens Boktips

2015-12-05
01:36:00

"The Gospel According to the Son"(Evangelium enligt Jesus) - Norman Mailer

 
Vad kan man först säga om en bok som är en självbiografisk betraktelse om Jesus Kristus. Jo, man kan säga att författaren, Norman Mailer, är en mycket duktig författare, en mogen och alert författare som tar sig an uppgiften om Jesus. Det är den första boken jag läser av denna författare från New Jersey, som jag först kom i kontakt med , genom serietidningen "Fantomen", som jag ofta läste och prenumererade på under en tid på några år, under 90-talets slut och 00-talets början, med stor entusiasm. Det kan nämnas att jag faktiskt har i ägo två andra av Mailers böcker, en är kallad "Fjärran nätter", och de är vad jag har kunnat förstå några böcker med starka influenser från reportaget - journalismens språk och anda. Norman Mailer kan skriva, något annat vore ju outhärdligt i fråga om en sådan här bok. Den når långt i uppfångadet av realismen i de bibliska berättelserna, vi möter en Jesus med tvivel och visst egensinne, som också har sin egen väg att gå, en personlig kamp med Gud. Guds mirakel är ytterst verkliga och påtagliga realiteter i boken, men utan den frånvarande människosyn som ofta tycks ackompanjera sådana ting hos andra författare. De sjuka blir friska, och när Jesus möter hinder, så möter han dem med sin tro och med Guds hjälp. Bilden av Jesus från Nasaret, tillhängaren sedan födseln av en konservativ judisk menighet, är i boken bilden av en mycket ovanlig man. Han går mot konventioner med stor fromhet och styrka, och på vägar som andra inte tycks vilja se. Också hans egna apostlar och anhängare möter Jesus med visst tvivel, eller stor tro och detta är mycket fördelaktigt beskrivet i Norman Mailers berättelse. Hur kan det då vara fördelaktigt? Jo i sin realism, så framstår männen som ytterst verkliga och rationella, även om religiositeten i berättelsen om Jesus i sig, kan mötas med mycket skepsis från en del. Det finns någon slags uppgörelse med Mailers förhållande till detta i boken, även om det är ytterst subtilt. Ett faktum som jag hävdar kan påtala detta, är det något märkliga i att mörkret, som finns, lyser något med sin frånvarande i boken. Det är personifierat i djävulen, och hur Jesus ser honom i andra människor, i människors ignorans i Jesus närhet, allt känns igen från de bibliska berättelserna. Men det är ingen smutsig värld som Jesus befinner sig i, egentligen, något som jag själv hade funnit det intressant att läsa. Men så ville inte Norman Mailer skriva om Jesus, och det känns också helt ok.
 
Jag ger den här boken 3.3/5 på en skala av bra böcker.
 
/Jens
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: