Jens Boktips

2017-11-14
00:54:00

”My Autobiography”(Min självbiografi) - Charles Chaplin

 

Nu har jag läst klart den gamla biblioteksboken vars första utlåning enligt kortet längst bak i boken, skedde år 1967. Då var mina föräldrar bara 4 år gamla! Håller självbiografin fortfarande då? Ja, på det fysiska planet så gör den fortfarande det, pärmen och papperen är intakta! Men jag tycker också att det är en mycket välskriven självbiografi som visst kan vara lite gammalmodig ibland, men som hela tiden har den där lite uppstudsiga attityden som vi hittar i Chaplins tidiga stum-filmer. Jag har sett flera av stumfilmerna han gjort, samt ”Diktatorn” som ju är en ljudfilm om Tyskland och Hitler, och jag får ändå medge att jag är ett stort fan av Chaplins filmer och Chaplin-karaktären. Efter att ha läst boken kan jag även säga att jag är ett fan av den Chaplin har uttryckt att han är i sin självbiografi. Det är spännande att läsa det mesta han ville berätta, även om de delar av boken som främst handlar om Hollywoods societetsliv och de många möten med kända människor som Chaplin hade under toppen av sin karriär, kan vara lite tråkiga ibland. De flesta av dessa människor är ju också glömda av gemene man sedan många år tillbaka. Andra känner man till från Chaplins filmvärld, som exempelvis hans trogna film-partner Edna Purviance, som det dock skrivs väldigt lite om i boken. Berättelserna om Charlies barndom är fantastiskt levande och berikande och ger en fin inblick inte bara av familjen Chaplins nöd och fattigdom, utan också om staden London och hur han ramlade in i film-världen efter en kortare karriär som varietéartist. Bägge Chaplins föräldrar hade ju detta yrke, och det kan vara särskilt kul att läsa om den unge Chaplin då jag tänker tillbaka till filmen med Robert Downey Jr. i rollen som Charlie och hur hans väg till kändisskapet, och film-makandet gestaltades där. 

Chaplin har använt sig av en viss berättarteknik i boken som han håller sig till genom hela. Det är ett vardagligt uttryck som skapar mycket rum för att glädjas med honom då det går bra, och man känner den där melankolin som kanske finns i alla hans verk, de gånger han möter motgångar. Särskilt hans moders sjukdom och nöd är mycket gripande att läsa om. Chaplin var på många sätt en besynnerlig man som tog sig genom livet på ett visst sätt och med en viss finess som gav honom många fantastiska stunder av kreativ verksamhet och nöje, detta finns noga dokumenterat i hans bok, även med en serie fotografier som finns med i varje kapitel. Allt från hans första resa till sitt hemland Storbritannien, från USA efter det att karriären hade börjat ta fart, då han möttes av hurrande folkmassor, till hur detta sedermera nästan blev att förvänta sig vartän han kom att resa. Även skildringen av hans tid i Japan före kriget(andra världskriget) är ett exempel på ett mycket spännande parti som visar på den humor som Chaplin hade i de mest livsfarliga stunder av sitt liv. Slutligen kan man säga att Chaplin kanske har förhållit sig lite beskedlig till själva skrivandet av sin självbiografi. Man märker att det är mycket som inte tagits med, särskilt i andra halvan av boken, och han fokuserar mest på de många möten som han hade under den här tiden vilket ger en blandad upplevelse då man läser. De många problem som han hade med staten i USA under en tid, och även andra angelägenheter som präglade den sista tiden av hans vistelse i Amerika skildras på ett öppet och inte alls bittert sätt och man får intrycket av att ett mycket fint lugn tycktes finnas hos honom även i de jobbigaste stunderna. Chaplin var sorglös och melankolisk på samma gång tycks det mig, och då han tvingas flytta från Amerika på grund av en ren häxjakt till följd av vissa utspel så är det en äldre man vi möter som endast vill blicka framåt mot friden och fredens tid, det som han ansåg sig ha förespråkat under hela sitt tidigare liv.

Sammanfattningsvis så kan jag säga att jag är mycket nöjd över att ha läst den här boken och den ger mig stor lust att se fler av Charlie Chaplins filmer, särskilt de senare filmerna han gjorde med ljud. Man skall inte glömma att han var både manusförfattare, regissör, skådespelare samt kompositör till musiken i sina filmer! Sannerligen en fin man med en bra gärning, som människa, komiker och med denna hans självbiografi! Som tur är finns flera av hans filmer på Youtube.

Charlie Chaplin

Jag ger den här boken 4.5/5 på en skala av bra böcker.

/Jens

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: