Jens Boktips

2015-03-13
23:35:00

"Ragnarok - En gudefortælling"(Ragnarök) - Villy Sørensen

 
"Ragnarök" är en bok av filosofen Villy Sørensen(dansk) som handlar om de fornnordiska gudasagorna. Vi får Eddans viktigaste delar återberättade för oss i en ny och fräsch tappning och lär känna Oden, Tor, Freja, Balder och de andra i romanform.
 
Det är en väldigt välskriven bok, handlingen är tydlig och jag kan inte säga annat än att den är bra, och vad jag har förstått, helt lik originalberättelserna. Jag har själv fått upp ögonen för myterna, ett intresse som från början väcktes av Peter Madsens serie "Valhalla". Det är verkligen en saga med handling, och ett slags slut som är stommen i berättelserna; vi möter först gudarna i en tid av mycket förändring. Det sägs att Villy Sörensens bok är en kommentar till samhället då den skrevs men jag läser den inte på det viset. Det är ibland ganska uppenbart att det är menat att det skall vara politiskt men jag sätter mig inte så mycket in i det, och vet ingenting om de politiska motiven bakom återberättandet av Eddan. De behandlar troligen i sin ursprungliga form redan om maktstrukturer och gudadyrkan som sådant. Helt klart är det ju att berättelserna är menade att beröra och vägleda oss människor i våra liv här i "Midgård". En del blir sagt om moderna och monoteistiska religioner också, och gudarna framstår som mycket mänskliga med sina misstag och varierade egenskaper. Loke kommer för alltid vara en väldigt mystisk figur i mytologins historia.
Det känns så härligt att ha läst och veta lite om vårt religiösa ursprung, och med det som mål för mig så har "Ragnarök" varit ypperligt läsmaterial för att få reda på berättelserna på ett trevligt sätt. Jag tror också att vem som helst som är intresserad av religion skulle ha glädje och intresse av att läsa berättelsen. Vad bra de är!
 
Jag ger den här boken 3/5 på en skala av bra böcker.
 
/Jens
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: